Klik tabung saya. KLIK! KLIK! KLIK!

tinggalkan link url anda :)

Friday, 22 November 2013

bila mimpi buruk apa yang patut buat?




semenjak dua menjak ni selalu mimpi buruk..hari-hari mimpi buruk.. mimpi ada orang nak bunuh..mimpi ada orang kejar..penat mak nak lari..
MyEm0.Com



Soalan: Bila terjaga dari mimpi seram ketika tidur, apa patut dibuat?

Ustaz Azhar Idrus:

Bila terjaga dari mimpi seram atau menakutkan ketika tidur, samada mimpi hantu, mimpi dikejar harimau, mimpi kaki terlekat di celah rantai motorsikal, dan sebagainya, apa yang Nabi ajar ialah baca Ta'awwuz***, kemudian ludah 3x ke kiri. Tapi kalau ada isteri di sebelah kiri, jangan ludah air liur ke muka isteri pulak, nanti dia pulak naik hantu!
MyEm0.Com

Bila meludah, hanya buat isyarat meludah sahaja, tak perlu ludah sampai bersembur air liur.
Mimpi seram ini sebenarnya adalah gangguan syaitan. Syaitan bukan saja mengganggu kita masa kita sedar, tapi masa kita tidur juga iaitu melalui mimpi. Tujuannya ialah supaya kita menjadi susah hati, risau, dsb. Sebab itu Nabi suruh kita baca Ta'awwuz minta berlindung dengan Allah daripada syaitan laknatullah.


*** Ta'awwuz = Auzubillahi minassyaitonirrajiim.

Selamat beramal... Seelok-eloknya sebelum tidur, ambil wudhu dahulu..








9 comments:

  1. nice sharing aya :)
    memang betul tu~
    taawuz, istighfar, syaitan ni selagi belum kiamat mereka akan terus ganggu anak2 adam...

    ReplyDelete
  2. thanks for the info...bagus sgt :)

    ReplyDelete
  3. waa tq share ^^ macam mana pulak kalau kite tk dapat tido ye? saya ada masalah susah nak tidur :/ huhu

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing aya.. :)
    kalau anne, bila mimpi buruk je cepat2 lupa kan.. xnak ingat, nanti susah hati.. hehe..

    ReplyDelete
  5. nice sharing.. mmg betul tu.. saya ada baca ni dari UAI jugak (:

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah...akan dipraktikkan :)

    ReplyDelete
  7. hahahahaa.. serius kelakar .. ^_^ akak pon kadang2 mimpi yang pelik2 gak.

    ReplyDelete
  8. tq share.. kdg2 mimpi buruk ni smpi mengganggu aktiviti seharian.. asyik teringat je.

    ReplyDelete

nuffnang